Wednesday, November 16, 2016

Kuih Akok Kedut


Kuih Akok mudah didapati di waktu bulan puasa. Ianya banyak sekali dijual di bazar-bazar Ramadhan sebagai salah satu pilihan juadah untuk berbuka puasa. Saya tak pernah membuatnya sebelum ni meskipun ianya adalah kuih kegemaran saya memandangkan saya merasakan sukar untuk membuatnya. Namun setelah saya membuat Gyeran Ppang pada entry sebelumnya, terus saya terbayangkan untuk memasak kuih akok pula....

Saya mendapatkan resepi di blog Kak Azie Kitchen dan terus cuba memasaknya. Dan ternyata hasilnya begitu sedap...terus menghantar ingatan saya ke kampung halaman yang dirindui. Ewahhh


Bahan-bahan (21 biji)

5 biji telur
200 ml pati santan
100 ml air
150 gram gula melaka
30 gram tepung gandum
3 helai daun pandan - disiat-siat
2 cubit garam halus 


Cara cara:

Masak air bersama gula melaka dan daun pandan hingga mendidih. Tutupkan api.

Masukkan santan. Tunggu suam sedikit, kemudian masukkan telur dan tepung. Blender sehingga rata. Tapiskan.

Panaskan oven pada suhu 200C. Panaskan acuan baulu/muffin ke dalamnya. Masukkan sedikit minyak dalam setiap acuan.

Isi penuh acuan dan bakar selama 10 minit. Kuih ini akan mengembang. Bila dikeluarkan dari oven ia akan sedikit mengecut. 

No comments:

Post a Comment